13 April 2009

Allah merahmati wanita yang berseluar panjang

Artikel daripada Novaadila Wordpress


Ertinya : “Allah sentiasa merahmati para wanita yang memakai seluar panjang (di sebelah dalamnya)” (Riwayat Al-‘Uqayli, Dar Qutni dari Abu Hurairah, Musannaf Abd Razak, no 5043; Kanzul Ummal, no 41245) .

Saya sedikit teruja ketika seorang sahabat bercerita tentang hadis ini kira-kira lebih setahun yang lepas. Saya tidak menyangka perkara yang dipandang agak kecil ini pun dititikberatkan dalam agama. Memang Islam itu syumul (menyeluruh), tidak syak lagi.

Menurut Imam Mujahid, hadis ini berlaku di satu ketika ada seorang wanita jatuh dari kenderaannya sehingga terselak kainnya di hadapan Nabi dan para sahabat, maka dengan segera Nabi SAW memalingkan wajahnya, maka para sahabat berkata, “Dia (wanita itu) memakai seluar.” Lalu sebagai respon Rasulllah SAW memuji dan menyebut hadis di atas. ( Al-Bayan wa At-Ta’rif, Ibn Hamzah al-Husyani, 3/ 252, no 1831)

Alhamdulillah, panduan yang sangat baik untuk para mukminah.

Baru-baru ini, saya menghadiri satu meeting di musolla. Ketika itu saya masih mengenakan pakaian daripada kelas sejak pagi tersebut, iaitu sepasang jubah labuh. Jubah tersebut berbutang banyak yang tersusun sehingga ke bawah.

Duduk di lantai menyebabkan saya asyik bertukar posisi, daripada bersimpuh kepada bersila, dan begitulah seterusnya. Satu pengajaran cukup bermakna Allah tunjukkan kepada saya, untuk saya lebih menghargai hadis ini (lucu apabila difikirkan).

Tiba-tiba sahaja ketika saya ingin bertukar kepada duduk bersila, (mungkin terlampau khusyuk meeting sehingga kurang berhati-hati), satu bunyi pelik kedengaran, Aduh… Kain jubah saya pecah di bahagian butangnya atau dengan kata lain menyebabkan butangnya tertanggal. Ganas sungguh.

Mujurlah hadis ini diamalkan. Alhamdulillah.. Tidak beri kesan sampingan ;p

Kalau tidak ada jubah di luar itu pun tak mengapa, kerana apabila mengenakan jubah, memang baju berlapis-lapis di dalam. Jadi, buat muka tebal sahajalah. Haha.

Taubat selepas ini akan lebih berhati-hati terutamanya pada baju-baju ‘berusia’ sebegini. Sudah hampir mencecah 8 tahun, wajarlah kainnya seperti mereput dan mudah koyak.

Tiada ulasan: