23 Disember 2008

Malam Pertama Di Alam Kubur

.
Dalam kitab Ar-Ruh menyebutkan ada beberapa dosa dan maksiat yang dapat menyebabkan kita di siksa dalam kubur, diantaranya :
  1. Melalaikan Solat
  2. Membaca Al-Quran kemudian melupakan
  3. Tidak bersuci selepas membuang air kecil
  4. Berkata Bohong
  5. Tidak membayar zakat
  6. Pola hidup yang berlebih-lebihan
  7. Makan Riba'
  8. Rasuah
  9. Memfitnah sesama saudara Muslim
  10. Khianat terhadap amanah
  11. Enggan menolong sesama muslim
  12. Minum arak, berzina dan membunuh

Rasullulah bersabda : Sesungguhnya kubur itu memiliki himpitan. Seandainya ada orang yang selamat darinya, Maka selamatlah Saad bin Mu'adz. Padahal dia adalah seorang pemimpin penuh kemuliaan. Kematiannya menggoncang 'Arasy, dibukakan baginya pintu-pintu langit. Kesyahidannya disaksikan oleh 70 ribu malaikat. tetapi masih mengalami himpitan kubur, dan kemudian Allah melapangkannya.
p/s : Saad bin Mu'adz seorang pemimpin yang besar, hamba Allah yang soleh dan mendapat mati syahid mengalami himpitan kubur.. Bagaimana dengan saya dan Anda?


Kejadian nyata tentang siksa kubur (terjadi di jazirah Arab), gambar seorang pemuda yang dikeluarkan dari kuburnya setelah beberapa jam saja dimakamkan, perhatikan bagaimana akibat azab kubur dapat mengubah wajah dan jasadnya..
Diberitakan, dia adalah remaja muslim yang meninggal dunia di umur 18 tahun, diceritakan dia adalah remaja yang rosak agamanya dan sering melalaikan solat, setelah 3 jam dikuburkan ayahnya mengiginkan dibongkar kembali kuburanya untuk di bedah siasat. PAndangan sangat mengerikan, rambut yang hitam menjadi beruban. Mulut dan hidung, pecah mengalir darah segar seperti baru menjalani siksaan yang maha keras.

Gambar di atas seperti ada yang memukul kuat dari belakang.. bagi seorang muslim , ini adalah pengajaran yang sangat2 bermakna.. Wallahualam..

(imej terpaksa dikecilkan kerana mungkin memudaratkan, klik untuk melihat saiz sebenar)


"Aisyah bertanya tentang azab kubur, Rasulluah menjawab : Ya, azab kubur pasti ada" (HR. Bukhari-Kitab Al-Janaiz)
"Aisyah RA, meriwayatkan bahawa Rasulluah berdoa dalam solatnya, "Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari azab kubur......" (HR. Mutafaqun Alaih


" Bermegah-megahan telah melalaikan kamu, sampai kamu masuk ke dalam kubur, janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui akibat perbuatanmu" (Qs At-takatsur ; 1-3)


"Wahai anak adam, meskipun dosamu sepenuh petala langit kemudian engkau memohon ampun dari-Ku, Ampunan dari-Ku dan tidak pada yang enggan."

Saksikan Video ini.. Semoga menjadi ikhtibar ..
















Tiada ulasan: